5 simpele tips voor een betere weerstand om griep te voorkomen 


Volg je Leuk Met Kids al via InstagramFacebook of Pinterest?

We zitten weer midden in het griepseizoen. Voor kinderen schijnt het goed te zijn om af en toe griep te hebben, zo bouwen ze weerstand op. Helaas neem je als ouder die griepjes vaak over, zeker als de kinderen je ’s nachts ook nog af en toe wakker houden. Ik ging dus op zoek naar tips voor een betere weerstand, sommige voor het hele gezin, sommige voor alleen jullie als ouders.

5 simpele tips voor een betere weerstand om griep te voorkomen

Buitenlucht. Ga naar buiten, ook in de winter. We zijn bang om kou te vatten, maar iedere arts zal je inmiddels vertellen dat kou vatten niet bestaat, griep krijg je van een virus. Naar buiten gaan is juist heel goed voor je, frisse lucht is onmisbaar. De speeltuin is misschien soms wel erg koud, dan is een wandeling een goed alternatief. Kinderen kunnen op een (loop)fiets of step lekker hun energie kwijt. Ook voor kinderen is het heel belangrijk. De Belgische krant De Morgen beschreef een Britse wetenschapper die zelfs meent dat kinderen te vaak binnen zijn en daarom meer kans op depressies, angst of obesitas lopen. Dat komt gelukkig niet zo vaak voor, voor de meeste kinderen en hun ouders is buitenlucht “gewoon” gezond.

Meditatie. In sommige culturen weten ze het al heel lang, maar inmiddels tonen ook wetenschappers aan dat mediteren werkt. Een bekende wetenschapper is John Kabat-Zin, hij legde zijn patiënten uit hoe ze meditatie en mindfulness konden gebruiken en onderzocht de effecten. Dit artikel in The Washington Post beschrijft wetenschappelijk onderzoek dat aantoont dat meditatie stress vermindert en zelfs de structuur van je hersenen jonger maakt. Mediteren is goed voor je gezondheid, maar je gaat er ook beter van slapen. Alles bij elkaar is het dus niet zo gek dat meditatie goed voor je gezondheid is. Er zijn allerlei apps om je te helpen om te leren om te mediteren. Ik gebruik sinds kort Headspace, een app die je eerst 10 dagen gratis kunt gebruiken, daarna is hij behoorlijk prijzig. Buddhify is ook een fijne app met veel verschillende oefeningen. 

Koud afdouchen. Uit recent onderzoek van het AMC blijkt dat koud afdouchen je weerstand verhoogt, op timemanagement.nl wordt het samengevat. Na de warme douche blijkt 30 seconden koud douchen voldoende te zijn. Ik doe het inmiddels een paar maanden en ik moet zeggen dat het snel went, na een week eigenlijk al. De eerste paar dagen is het heftig en warmt je lichaam moeilijk op, ik had het na het douchen nog uren koud. Na een week was dat over, kennelijk leert je lichaam snel om weer op te warmen. Nu voel ik me juist lekker fris na die korte koude douche. Ik heb dit jaar minder griep dan vorig jaar, maar dat kan ook komen omdat de jongste ouder wordt en minder griep heeft.

Vitamines. De meningen zijn verdeeld over hoe zinvol het is om vitamines te slikken en welke je dan precies moet slikken. Voor kleine kinderen wordt vitamine D aangeraden, veel mensen om mij heen hebben ook baat bij vitamine D in de winter. Een multivitamine kan een goede manier zijn om te zorgen dat het hele gezin alle vitamines voldoende binnenkrijgt, ook als kinderen niet alle soorten gezond eten even lekker vinden. Vraag eventueel je huisarts om advies. Een groente- en fruitshake is ook een goede aanvulling. Onze oma’s wisten daarnaast wat ze tegen griep moesten doen als ze het eenmaal hadden, namelijk kippensoep maken, bijvoorbeeld met dit recept. En als het niet meteen werkt, dan is het in ieder geval fijn comfort food als je griep hebt 😉

Ademen. Het is super belangrijk voor je gezondheid, maar de meeste van ons ademen te snel, terwijl je dit kunt oefenen. Binnenkort schrijf ik daar meer over, ik kreeg deze week een fantastische training op mijn werk. Lees alvast meer informatie dit artikel in The New York Times via Blendle – Breathe. Exhale. Repeat. Het beschrijft waarom ademen goed is tegen stress en voor je weerstand en geeft wat oefeningen: “Consciously changing the way you breathe appears to send a signal to the brain to adjust the parasympathetic branch of the nervous system, which can slow heart rate and digestion and promote feelings of calm as well as the sympathetic system, which controls the release of stress hormones like cortisol.” Klinkt goed!

 
Nieuw op Leuk Met Kids
Maud

Add your Biographical Info and they will appear here.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.