Hoe advertentiegames je kind beïnvloeden en wat je er aan kunt doen

nieuws over kidsReclame games, ofwel advergames, zijn erg populair bij merken en ze worden ook vaak ontwikkeld voor kinderen. Met zo’n game wordt de aandacht van kinderen getrokken voor een product, dienst of boodschap. De populariteit onder adverteerders is niet zo gek, want een recente studie laat zien dat deze vorm van reclame veel invloed heeft op kinderen en ze helemaal niet doorhebben dat het om reclame gaat. Wel iets om je kind in te begeleiden dus!

Aan een reclame game worden kinderen lang en vaak blootgesteld en ze associëren zich ermee. Maar hebben kinderen wel door dat ze beïnvloed worden? De onderzoekers zeggen daarover dat “…blijkt uit recente inzichten uit de neurofysiologie en psychologie, dat zelfs wanneer kinderen begrijpen dat een boodschap reclame is, dit nog niet betekent dat zij die kennis gebruiken om de boodschap te beoordelen.” In games gaan kinderen bovendien helemaal op, waardoor van kritische beoordeling al helemaal geen sprake meer kan zijn.

Om te testen wat de invloed was, hebben de onderzoekers een experiment gedaan onder basisschoolkinderen in de leeftijd van 7 tot 12 jaar. Hieruit bleek dat hoe groter de rol van het merk, hoe beter kinderen dat herkenden. Maar wat misschien belangrijker is: het maakt niet uit of kinderen doorhadden dat het spel door een adverteerder was gemaakt, want ze gebruiken die kennis niet om het spel en de rol van de adverteerder kritisch te beoordelen. “Door de vermakelijke inhoud van het spel, denken ze er niet aan om te reflecteren: om even te stoppen en na te denken over de aard van het spel”, aldus de onderzoekers. Oftewel: een advergame is de perfecte manier om kinderen te beïnvloeden.

Is dat erg? Dat ligt er natuurlijk een beetje aan wie er achter de advergame zit en wat de boodschap is. Is het de overheid die kinderen vertelt dat ze fruit moeten eten, of is het een commercieel product waar je als ouder achter staat, dan is het misschien niet zo erg of zelfs goed. Het is echter een ander verhaal als het een product of boodschap is waarvan je als ouder niet wil dat je kinderen er aan blootgesteld worden zonder dat ze doorhebben dat het reclame is. Dan is het misschien beter om je kinderen de game niet te laten spelen. Ook kun je er met ze over te praten, om ze uit te leggen hoe dit soort reclames werken en hoe reclame in het algemeen werkt. Uit deze studie blijkt dat het kwartje niet meteen valt, dus je moet ze het iedere keer weer uitleggen. Met reclame is op zich niks mis, zolang je maar doorhebt dat het reclame is en hier hebben we als ouders dus een rol.

De onderzoeksresultaten in dit artikel zijn gebaseerd op een publicatie van SWOCC, waarin een onderzoek werd besproken van Eva van Reijmersdal (Universiteit van Amsterdam), Esther Rozendaal en Moniek Buijzen (Radboud Universiteit Nijmegen), je kunt er meer over lezen op de onderzoekssite van SWOCC.

 
Nieuw op Leuk Met Kids
Maud

Add your Biographical Info and they will appear here.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.