Kids en jongeren online: interessante cijfers

Onder de noemer Now it’s our time heeft een groepje vrouwen onderzoek gedaan naar de belevingswereld van kleine kinderen (0-5 jaar), grotere kinderen (6-11 jaar) en jonge tieners (12-14 jaar). Behalve dat het een mooi opgezet onderzoek is, bevat het ook interessante resultaten, die makkelijk leesbaar zijn. Ik laat hier een paar resultaten zien, maar je kunt het rapport gratis downloaden als je nog meer wil zien.

Het meest opvallend vond ik het onderzoek naar het mediagebruik van kids en jongeren en dan vooral het online gedrag. De meeste kinderen kijken tussen 0 en 2 uur TV op een dag en hoe ouder ze worden, hoe meer ze kijken en natuurlijk zijn er flinke uitschieters naar boven. Internet wordt ook veel gebruikt, door jonge tieners zelfs iets meer dan TV. Overigens zullen veel kinderen het tegelijkertijd doen, net als volwassenen.

Waar ze het internet voor gebruiken wisselt nogal per leeftijdsgroep. YouTube is onder alle leeftijden veel gebruikt, lekker filmpjes kijken. Spelletjes zijn bij kleine en grote kids enorm geliefd, bij tieners al een stuk minder. Die jonge tieners gebruiken juist in grote getale sociale media: 70% besteedt er minimaal een uur per dag aan (slechts 4% gebruikt ze niet). Grote kinderen besteden er nog minder tijd aan: 28% besteedt er minimaal een uur per dag aan sociale media, 46% besteedt er minder dan een uur aan en een kwart gebruikt geen sociale media. Onder jonge kinderen is het gebruik van sociale media niet gemeten.

Terwijl volwassenen massaal zijn overstapt van Hyves naar Facebook, is dit bij kinderen niet het geval. Kinderen onder 13 jaar mogen niet eens op Facebook, al gaan er geruchten dat dat gaat veranderen en bovendien weerhoudt dit niet alle kinderen ervan om zich toch aan te melden, 15% van de grote kinderen heeft volgens dit onderzoek een account. Onder jonge tieners heeft 57% een Facebook account.

Hyves is onder kinderen en jongeren nog zeer populair, niet alleen omdat Facebook verboden is, maar ook omdat Hyves voor kids wat simpeler en aansprekender is. Van de jonge tieners heeft 87% een Hyves account, van de grote kids 58%.

Wat me best wel verbaast is dat 60% van de jonge tieners een Twitter account heeft (en 9% van de grote kinderen), dat is onder volwassenen veel lager. Maar jongeren gebruiken het ook heel anders: als een soort chat functie.

Opvallende conclusie van het rapport is dat kids en jongeren email hopeloos ouderwets vinden, Twitter en Whatsapp zijn veel geschikter om snel met je vrienden te communiceren. Ook MSN is niet snel genoeg als communicatiemiddel. Maar ja, email en MSN bestonden ook al toen ik tiener was, geen wonder dat ze hopeloos uit de tijd zijn…

Maud

Add your Biographical Info and they will appear here.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.