Leren mediteren: zo doe je dat – ook voor kids

Er zijn van die dingen die je heel graag wil leren, maar je weet niet precies hoe. Dat had ik heel lang met mediteren. Ik had wel het idee dat ik er wat aan kon hebben, maar ik had geen idee waar ik kon beginnen. Ik ging op zoek naar de beste tips. Ennuh, ik ben nog steeds een beginner, ik ontdek steeds meer, dit artikel zal ik binnenkort dus weer updaten. 

Leren mediteren: zo doe je dat - ook voor kids

Waarom mediteren goed is

In sommige culturen weten ze het al heel lang, maar inmiddels tonen ook wetenschappers aan dat mediteren werkt. Een bekende wetenschapper is John Kabat-Zin, hij legde zijn patiënten uit hoe ze meditatie en mindfulness konden gebruiken en onderzocht de effecten. 

Een belangrijke reden om te leren mediteren is voor veel mensen stress reductie en het is ook wetenschappelijk bewezen dat dit werkt. Dit artikel in The Washington Post beschrijft wetenschappelijk onderzoek dat aantoont dat meditatie stress vermindert en zelfs de structuur van je hersenen jonger maakt. 

Veel van de andere positieve gevolgen van meditatie komen wellicht (deels) doordat het stress vermindert. Wie minder stress heeft slaapt ook beter. Daarnaast wordt gezegd dat je creatiever wordt en meer focus krijgt van meditatie.

Hoe begin je met mediteren 

Vooropgesteld: ik ben nog helemaal geen pro, dus over een tijdje ga ik dit stukje weer verder updaten. Een paar dingen heb ik al wel geleerd.

Plan een vast moment in, zodat je het niet vergeet. Dat kan bijvoorbeeld een uur voor je gaat slapen zijn, doe een meditatie en lees daarna nog lekker een tijdschrift. Of mediteer juist ’s ochtends als je wakker wordt voordat je opstaat. 

De kracht van mediteren zit in herhaling. Heb je weinig tijd, kies dan een korte meditatie en probeer hem regelmatig te doen, het beste is (bijna) dagelijks. 

Verwacht niet meteen te veel voor jezelf, als je haalbare doelen stelt is de kans groter dat je volhoudt.

Je kunt natuurlijk met een boekje aan de slag gaan, maar persoonlijk vind ik het fijner om apps en YouTube filmpjes te gebruiken voor een geleide meditatie, oftewel een ingesproken meditatie. 

Apps, filmpjes en muziek die je kunnen helpen 

Zelf vind ik het fijn om een Nederlandstalige meditatie te doen, je blijft er net wat beter bij met je hoofd. Tegelijkertijd is de keuze in Engelstalige apps en filmpjes natuurlijk veel groter.

De Mindfulness App heeft een Nederlandse versie. Je kunt meditaties in verschillende lengtes kiezen variërend van 3 tot 30 minuten, maar ook een bodyscan. Als je wil kun je naast de gesproken tekst ook een achtergrondgeluid toevoegen, zoals een bos of strand.

Een fijne Engelstalige app is Headspace, een app met een gratis 10 dagen programma dat de basics heel nuchter uitlegt. Om meer filmpjes te krijgen moet je een behoorlijk abonnement afsluiten. Ik heb uiteindelijk besloten dit abonnement te nemen, omdat ik het een super fijn en app vind.

Buddhify is ook een fijne app met veel verschillende oefeningen, deze kost eenmalig een paar euro. Je kunt meditaties voor verschillende momenten kiezen en met verschillende doelen.

Ben je al meer ervaren met mediteren, dan kun je deze kalmerende muziek van Moby gratis downloaden.

Mediteren voor kinderen

Veel kinderen vinden mediteren fijn, omdat ze er rustig van worden. Stilzitten als een Kikker is een boek over mediteren voor kinderen, met een fijne cd met meditatie oefeningen voor kinderen. Ik heb die op een telefoon gezet, zoonlief vindt het heerlijk om mee in slaap te vallen na een drukke dag. Van de Kikker is ook een appartement voor Android en iOS, maar die heb ik niet geprobeerd. 

Je kunt met je kind ook een ademhalingsoefening doen, ook een soort meditatie. Voor drukke of zenuwachtige kinderen kan dat heel goed zijn, van onze fysio kregen we deze oefening. Laat je kind op bed gaan liggen en laat het iets op de buik leggen. Dat kan een zachte bal, een boek, een knuffel, jouw handen, of de eigen handen zijn. Laat je kind nu rustig in- en uitademen, laat het zien hoe de buik omhoog gaat. In eerste instantie moet je dit een tijdje samen oefenen, uiteindelijk kan je kind het zelfstandig gebruiken om rustig te worden.

Maud

Add your Biographical Info and they will appear here.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.