Luigi’s Mansion 3 op de Nintendo Switch: game review

Toen we een Nintendo Switch kochten, had zoonlief één game hoog bovenaan zijn verlanglijstje staan: Luigi’s Mansion 3. Hij was niet de enige, ook veel van zijn vriendjes vroegen er om. Sinterklaas nam Luigi’s Mansion 3 daarom voor hem mee, Dennis vertelt over dit spel voor de Nintendo Switch.

Wat een coole game is dit griezelavontuur voor de Switch, zowel zoonlief als papa zijn enorm fan. Mario en de vrienden van Luigi worden gevangen genomen in een spookhotel en in schilderijen gestopt. Het is vervolgens aan Luigi om ze te bevrijden. De schilderijen zijn verspreid over de kamers van een heel hoog spookhotel. Je moet je weg zoeken in het hotel en in echt elke ruimte is wel wat te doen. Ook verzamel je geld, waar je later dingen mee kan kopen – zoals extra levens – of zoek je speciale edelstenen. Maar je moet ook puzzels oplossen om weer in de volgende kamers te komen. Vaak moet je sleutels zoeken of aan kettingen gaan hangen om hekken te openen.

Luigi's Mansion 3 op de Nintendo Switch: game review

Vechten met spoken

Onderweg kom je allerlei spoken tegen, die je letterlijk op moet zuigen, nadat je ze eerst hebt verblind. Dat is ontzettend komisch gedaan en ook al kom je verder in het spel, het verveelt eigenlijk geen moment. Je hebt voor spoken wel bepaalde moves nodig om ze te verslaan, maar dat wijst zich eigenlijk vanzelf. En anders geeft de professor je wel tips en trucs.

Er zijn verschillende vechttechnieken. Allereerst het zuigen en blazen vanuit de stofzuiger op je rug. Ook kun je de stofzuiger een optater, geven zodat je een sprongetje in de lucht maakt en tegenstanders van je afschudt. Daarnaast schiet je met een plopper, waardoor je met extra kracht kasten en deuren kunt openen.

Verderop in het spel krijg je ook nog een slijm-Luigi. Die kan hetzelfde als Luigi, maar hij kan niet geraakt worden door speren en hij kan bovendien door tralies lopen. Je hebt hem vaak nodig op dingen op te lossen.

De eindbazen zijn ronduit hilarisch. Ze vergen vaak een serie handelingen om ze te verslaan. Elke keer als je een eindbaas verslaat, dan krijg je van hem een liftknop, zodat je naar de volgende verdieping kan komen. Je vecht onder andere tegen een spookpianist, een spookkok en een spookhaai. Allemaal even goed bedacht en prachtig vormgegeven. Ze zijn soms lastig te verslaan, maar na en paar keer proberen kom je er achter hoe het werkt.

Meer weten

Dit spel is een absolute aanrader voor kids vanaf 7 jaar, maar ook voor volwassenen. Op dit moment is Luigi’s Mansion 3 voor ons het leukste spel op de Nintendo Switch. We hebben er al heel wat uren inzitten en hebben de eindbaas (de in Mario kringen bekende King Boo) verslagen. Maar we zijn gewoon weer opnieuw begonnen, om nu alle speciale edelstenen te verzamelen en nog meer spoken op te zuigen. Zeer tof!

Luigi’s Mansion 3 (PEGI 7+) is te koop bij Bol.com en bij Coolblue.

Meer over de Nintendo Switch

In heel korte tijd is het de nieuwe standaard geworden: de Nintendo Switch. Althans, bij gezinnen met kinderen om ons heen is de Switch echt de favoriete spelcomputer. De vraag was hier thuis niet zozeer of, maar meer wanneer de Switch er moest komen. Over de Nintendo Switch schreven we ook een blog, waarom we zo’n fan van de Switch zijn én wat onze favoriete Nintendo Switch spellen voor kinderen zijn.

Meivakantie bucketlist

Wat hebben we zin in de meivakantie! Daarom maakten we weer een bucketlist met meivakantie activiteiten. Leuke dingen voor binnen en buiten en voor uit en thuis.

• Leuk met kids