Open dag middelbare school: vragen die je kunt stellen

Voordat je kind naar de middelbare school gaat bezoek je waarschijnlijk een aantal open dagen. Wat wil je weten, waar kun je op letten? Hier vind je vragen die je kunt stellen op de open dag van de middelbare school.

We hebben heel veel middelbare scholen bezocht. Want in Amsterdam moeten we 12 scholen opgeven voor de loting. Maar waar moet je nou op letten? Aangezien we inmiddels dus ervaringsdeskundige zijn, heb ik hier allerlei vragen op een rijtje gezet. Ook voor onszelf, want met nummer twee gaan we het hele open dagen circus natuurlijk herhalen.

Ik laat hier heel veel mogelijke vragen zien en dingen waar je op moet letten op een open dag van een middelbare school. Kies een paar dingen uit die jullie belangrijk vinden. Je kunt natuurlijk niet alles vragen en bekijken.

Open dag middelbare school: vragen die je kunt stellen. Voordat je kind naar de middelbare school gaat bezoek je waarschijnlijk een aantal open dagen. Wat wil je weten, waar kun je op letten? Hier vind je vragen die je kunt stellen op de open dag van de middelbare school.

Vragen die je kunt stellen op de middelbare school open dag

Een van de beste tips kreeg ik van een docent op een open dag. Vraag welke kinderen niet op deze middelbare school passen. Daar moet een school ook antwoord op hebben. Want niet iedere middelbare school past bij ieder kind, zeker als er een specifiek onderwijsconcept is.

Op een open dag zijn altijd leerlingen aanwezig. Vraag ze waarom ze voor de school hebben gekozen. En wat ze er wel of niet fijn vinden.

Hoe groot is de school? Een grote school kan druk zijn, maar dat hoeft niet. Daarnaast kan een grote school juist ook veel extra faciliteiten hebben.

Hoeveel kinderen zitten er in een klas?

Hoeveel lesuitval is er? Idealiter vraag je dit aan bevriende ouders.

Verplaatsen de kinderen van lokaal of doen de docenten dat?

Gebruikt de school boeken, een laptop, een tablet of een combinatie? Moet je je eigen apparaat aanschaffen? Word je geholpen als je dat niet zelf kunt betalen?

Hoe gaat de school om met smartphones? Voorheen was er bijna altijd wel een ouder die vroeg naar het smartphone beleid van de school. Sinds er adviesregels zijn van de overheid, is er bijna overal in de onderbouw het beleid “thuis of in de kluis”.

Vragen over het onderwijs

Heeft deze school een bepaalde specialisatie, zoals kunst, sport of techniek? En hoeveel uur doet een kind dit? Vaak ligt er veel nadruk op dit soort dingen, maar gaat het slechts om een paar uur per week. Een school met specifiek profiel trekt wel vaak veel kinderen met deze interesse, dat is fijn als je kind die interesse deelt.

Heeft deze school een specifiek soort onderwijs? Bijvoorbeeld Dalton, Montessori of Vrije School. Of wordt er projectmatig of vakoverstijgend gewerkt. Wat betekent dit in de praktijk? Zo gaat de ene Montessorischool veel verder in het Montessori concept dan de andere. En wordt er voor alle vakken vakoverstijgend gewerkt of voor een deel van de vakken? Is dit anders in de onderbouw en bovenbouw?

Is deze school een gymnasium, dan moet je goed nadenken of dat bij je kind past. Maar ook op veel scholengemeenschappen moet je meteen kiezen of je naar het gymnasium wil. Ik zocht antwoorden op de vraag “Is een gymnasium wat voor mijn kind?”

Hoe zijn de eindexamen resultaten? Hoge slagingspercentages hoeven overigens niet per se positief te zijn. Als veel kinderen blijven zitten in de vijfde klas, worden je eindexamen resultaten beter, maar misschien is het voor het kind positiever om (een deel van) het eindexamen over te doen. En als je in de brugklas de lat voor bijvoorbeeld het VWO extra hoog legt, worden de eindexamen resultaten van de school beter, maar missen sommige kinderen kansen.

Welke vakken zijn er?

Welke vakken zijn er en in welk jaar beginnen die vakken? Dat is niet op alle scholen hetzelfde. Daarnaast voegen sommige scholen vakken samen. Dat kan rust in een dag geven, omdat kinderen minder verschillende docenten en lokalen zien.

Zijn er extra vakken als je extra uitdaging nodig hebt? Vind je dit leuke vakken? En wat als je het niveau te hoog vindt of flink gaat puberen, moet je die extra vakken dan blijven volgen?

Zijn er ook extra vakken die je creativiteit stimuleren of waar je met je handen kunt werken? Zoals kunst, tekenen, techniek of sport?

Krijg je les in digitale vaardigheden en omgangsnormen?

Voor al die extra vakken: in welke jaren kun je (of moet je) die vakken volgen?

Zijn er (naschoolse) clubjes waar kinderen met gelijke interesses elkaar leren kennen? Zoals dans, schaken, debatteren, sporten, knutselen of wat dan ook?

Vragen over de dagindeling

Hoeveel lesuren hebben de kinderen op een dag? Hoe lang duurt een lesuur? Sommige scholen hebben langere lesuren.

Hoe laat begint en eindigt het onderwijs? Hoeveel uur zitten kinderen op school? Let op: een lesuur is vaak wat anders dan een klokuur.

Het verschilt behoorlijk tussen scholen hoe hard kinderen moeten werken. Dat heeft te maken met hoeveel uur per dag je op school zit, maar ook hoeveel huiswerk je krijgt. Je kunt op de open dag een paar kinderen vragen hoeveel uur per week ze aan hun huiswerk besteden. En of het vaak lukt je huiswerk al onder schooltijd te doen.

Hoeveel structuur biedt de school? Is er veel vrije keuze in wat je doet? Wordt het kind bij de hand genomen of moet het vaak zelf initiatief nemen? En wat heeft jouw kind nodig?

Begeleiding van kinderen

Wat voor begeleiding is er als je dat nodig hebt?

Hoeveel uur in de week zie je je mentor? Is er een junior mentor, oftewel een ouder kind dat je begeleidt?

Krijg je begeleiding bij hoe je moet leren en plannen?

Is er (gratis) huiswerkbegeleiding als je dat nodig hebt?

Kun je na school je huiswerk op school maken? Is daar een docent bij?

Zijn er vrije werk uren, waarin je extra aandacht kunt besteden aan vakken die je moeilijk vindt, onder begeleiding van een vakdocent? Dit zijn bijvoorbeeld Montessori of Dalton uren, maar het bestaat ook op sommige andere scholen. Kun je in deze uren ook extra gymen, als je veel beweging nodig hebt?

Wat is er voor begeleiding voor kinderen met bijvoorbeeld ADHD, dyslexie of discalculie?

Is er begeleiding voor kinderen met een handicap? Is het schoolgebouw toegankelijk?

Wat is er voor beleid tegen pesten? Ken je goede of slechte verhalen van andere ouders of kinderen?

Wat doet de school om te zorgen dat brugklassers zich snel op hun plek voelen?

Hier kun je op letten op de middelbare school open dag

Hoe is de sfeer op de school? Voelt je kind zich er thuis? Hoe gaan kinderen met elkaar om en hoe is de interactie met docenten? Ga daarvoor ook eens op een gewone schooldag kijken bij je favoriete middelbare school.

Vind je de docenten aardig? Wordt er u of jij gezegd? Noemen leerlingen de docenten meneer en mevrouw of bij hun voornaam? En wat vind je daarvan?

Hoe bevalt het kinderen (en hun ouders) die al op deze middelbare school zitten? Het beste kun je dit vragen aan bevriende ouders en leerlingen. Maar op de site scholen op de kaart vind je ook onderzoeken naar de tevredenheid van ouders en leerlingen. Ga hiervoor naar de pagina van de betreffende school en klik op het tabblad “tevredenheid”. Daar vind je ook cijfers die leerlingen geven voor de sfeer.

Wat vind je van het gebouw? Voel je je er prettig?

Wat vind je van de kantine? Hebben ze er lekkere of gezonde dingen? Zijn de prijzen acceptabel? Is er een supermarkt in de buurt van school?

Zijn er fijne plekken om pauze te houden?

Moet je kind ver fietsen naar deze school?

Waar ga je gymen? Als dat ver van school is en de school is toch al ver, dan wordt het flink veel fietsen. En zijn de gymzaal en het sportveld fijn?

Ken je kinderen op deze school?

Het is ideaal als je kinderen en hun ouders kunt vragen hoe de school bevalt. Op zo’n open dag is een school netjes en gedragen de aanwezige leerlingen zich voorbeeldig. Logischerwijs benadrukken scholen niet de eventuele problemen die spelen. En stellen ze sommige dingen wellicht wat rooskleuriger voor dan ouders het in de praktijk ervaren.

Tot slot

Hopelijk heb je wat aan deze vragen om te stellen op de open dag van een middelbare school. Komende jaren zal ik dit artikel nog verder aanvullen. Want al doende leer je 😉

Over onze scholen tocht deel ik ondertussen ook van alles in deze Instagram story highlight. Informatieve dingen, maar bijvoorbeeld ook de maffe proefjes. Zoals een filmpje van de vlam in je handen op de foto bij dit artikel.

Daarnaast vind je hier op Leuk met kids nog meer blogs over de middelbare school.

Meivakantie bucketlist

Wat hebben we zin in de meivakantie! Daarom maakten we weer een bucketlist met meivakantie activiteiten. Leuke dingen voor binnen en buiten en voor uit en thuis.

  • Leuk met kids
  • Leuk met kids
  • Leuk met kids
  • Leuk met kids