Je kleine kind beter laten eten: tips voor baby, peuter en kleuter


Wat doe je als je kind een periode slecht eet? Soms zijn die periodes logisch verklaarbaar door zaken als tanden of verkoudheid, maar vaak zijn ze ook niet verklaarbaar. Met deze tips kun je een klein kind beter laten eten, zowel een baby, peuter als kleuter.

Allereerst is het belangrijk om je te beseffen dat kinderen die ‘s avonds slecht eten, vaak de rest van de dag prima eten. In het grote dikke boek van Spock lees ik dat als kinderen een tijd lang geen groente eten, dit prima te compenseren is met fruit. Een kind dat tijdens het avondeten de groente opzij schuift (of met een ferme worp op de grond gooit) en alleen de tortellini of gnocci eet heeft dus niet meteen een probleem.

Spock zegt ook dat kinderen zelf het beste weten wat goed voor ze is en daarom soms maar één ding eten. Dat argument gaat me persoonlijk wat te ver, maar een echt probleem is het dus niet. Zelfs al krijgt je dreumes een tijdje alleen melk en fruit binnen, dan nog is er meestal geen probleem, aldus Spock. De kans op ondervoeding is dus klein, maar je hebt nou eenmaal liever een peuter die ook ‘s avonds goed eet. Het wordt natuurlijk anders als je kind niet hard genoeg groeit, dan kun je het beste met het consultatiebureau overleggen.

Het ene kind eet ook gewoon makkelijker dan het andere. Onze oudste heeft niet zo veel met eten, hij gewoon liever en eten vindt hij zonde van zijn tijd. Onze jongste is juist gek op eten, al vanaf dat ze een baby was. Zij roept inmiddels ook dat ze kok wil worden en helpt bijna dagelijks met koken. Het is vaak een kwestie van interesse. Toch vond ik het geruststellend dat de jongste wel goed at, het lag dus niet aan ons 😉 Gelukkig is het met de oudste ook goedgekomen, eten is nog steeds niet zijn hobby, maar hij eet wel alles.

Maar hoe zorg je nou dat er gewoon goed gegeten wordt? Ik verzamelde de afgelopen jaren heel veel tips.

Lees ook: review biologische granenpap zonder suiker, voor baby en peuter

Je kleine kind beter laten eten: tips voor baby, peuter en kleuter

Je kleine kind beter laten eten: tips voor baby, peuter en kleuter

Praktische tips om baby en kind beter te laten eten

Vaak wordt het afgeraden om je kind een toetje te beloven als hij iets eet. Sommige kinderen weigeren categorisch om iets te proberen. Dan is er echt niks mis met een bakje yoghurt met fruit of rozijntjes. Dan proeven ze in ieder geval alles!

Als je kind ‘s avonds alleen geblenderd eten lust, zorg dan dat het overdag aan vast voedsel went. Een peer of een boterham gaan er bij de meeste kinderen probleemloos in. Langzaamaan komt vast voedsel wel. Oefenen kan in het weekend 🙂

Maak een gezellig moment van het eten. Lekker samen praten, mooie borden, het helpt. En voor alles geldt: het is een fase.

Een moestuintje leert kinderen over hoe eten groeit, waardoor ze er vaak ook meer waardering voor krijgen. In de Hortus kunnen kinderen ook over eetbare planten leren.

Dit vinden kleine kinderen lekker

Stoofschotels zijn heel toegankelijk voor kinderen. Zeker als je er een met iets zoets kiest. Kijk bijvoorbeeld eens naar deze met rode kool of Tropische lamsstoof.

Quiche en andere hartige taart vinden heel veel kinderen heerlijk en de groente stop je er gewoon in. Hetzelfde geldt voor risotto, dat vinden veel kinderen heerlijk.

Als je groenten roostert in de oven op 250 graden krijgt het een zoetige smaak. Neem bijvoorbeeld pompoen, bloemkool, pastinaak of wortel. Besprenkel het met olie en rooster het in de oven tot het een mooi kleurtje heeft.

Alhoewel de meeste kinderen gedurende de dag genoeg binnenkrijgen is de nacht ingaan met een te lege maag niet echt een succes. Voor wat oudere kinderen kan het leerzaam zijn om te snappen dat je honger hebt als je niet eet, maar voor kleintjes is dat te ingewikkeld. Je kunt je kleintje als hij slecht eet vlak voor het slapen gaan een bordje pap of een papfles geven, zodat jullie allemaal aan jullie nachtrust toekomen. Geef die fles niet direct na het eten, om te voorkomen dat hij bewust eten gaat weigeren omdat hij dan wat anders krijgt.

Vind je het moeilijk om gezond broodbeleg te vinden? Ik verzamelde hier suggesties met gezond broodbeleg van de supermarkt.

Groente eten

Verstop de groente in een pasta. Dan bijvoorbeeld een pasta met rode saus zijn. Maar ook een witte saus met room, melk, parmezaan en een groente doet het goed, zoals spaghetti met romige paddestoelen. Voor de echte groentehaters kun je de saus blenderen zodat de groenten onzichtbaar zijn.

Ook soepen zijn een prima manier om groenten te verstoppen. Dat is natuurlijk wel een beetje trial & error. Zo kwamen we er toevallig achter dat de kinderen zelfgemaakte erwtensoep lekker vonden, dat had ik nooit verwacht. Met dit recept maak je zelf allerlei soorten soep zonder bouillonblokje.

In een roerei kun je groente ook prima verstoppen, in hele kleine stukjes gesneden.

Er is tegenwoordig zelfs pizza waarin groente verstopt zit in de bodem. Er is ook een kookboek met recepten voor groente pizza. Sowieso kun je een zelfgemaakte pizza natuurlijk een stuk gezonder maken.

Geef voor het eten wat groente om te knabbelen: een stukje komkommer, wortel of paprika bijvoorbeeld.

Het is om allerlei redenen goed om seizoensgroenten te eten. Het is goed voor het milieu, kinderen leren door het jaar heen verschillende groenten eten en ze bevatten precies die vitaminen die je in het seizoen nodig hebt.

Fruit eten

Bij veel kinderen gaat fruit eten goed, maar lang niet bij iedereen en soms hebben kinderen er gewoon een tijdje geen zin in.

Een smoothie van fruit en/of groente is een ideale vitamineboost voor kleine groenteweigeraars. Ik maakte een lijstje met de lekkerste smaken. Dit is ook een ideale manier om groente te verstoppen tussen het fruit.

We hebben thuis een slowjuicer en de kids vinden de sapjes ook heerlijk. Bijna iedere ochtend maak ik sap, een heerlijk frisse manier om de dag mee te starten.

Op warme dagen is een kan fruitwater ideaal. De kinderen drinken er veel van, maar er zit geen suiker in. Ze willen in de zomer ook liefst iedere dag een ijsje, maar dan wel een zelfgemaakt ijsje met fruit er in.

Inspiratie voor recepten

Lekker en gezond koken begint vaak met een paar favoriete recepten verzamelen uit een fijn kookboek. Wat eten we vandaag? is een kookboek voor het hele gezin. Het Chickslovefood kidsproof-kookboek heeft makkelijke recepten met weinig ingrediënten. Van kleine spruit tot toffe peer is een handig kookboek voor gezinnen met kleintjes.

Ben je op zoek naar meer gerechten? Ik maakte een overzicht van gezonde kindvriendelijke recepten.

Heel veel gezonde kindvriendelijke recepten die je baby, peuter, kleuter en schoolkind wel eten

Voor de volledigheid: ik ben geen arts of voedingsdeskundige, maar gewoon een moeder die geïnteresseerd is in gezonde voeding en zich er regelmatig in verdiept.

Wil je op de hoogte blijven van leuke nieuwe berichten? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief en ontvang 1 keer per maand alle nieuwe berichten en af en toe een special. Vul hier je emailadres in en klik op de groene knop.



Meer over Leuk met kids blog
Leuk met kids blog wordt geschreven door Maud, ik woon samen met vriend, zoon (2011) en dochter (2014) in een huisje in de stad. Ik ben altijd op zoek naar leuke ideeën en mijn blog is de plek waar ik die deel. Als ik een artikel schrijf in samenwerking met een bedrijf dan vermeld ik dat er bij. Daarnaast bevatten veel artikelen affiliate links van webshops, deze producten kies ik altijd zelf uit, daarover kun je hier meer lezen.

Maud

Add your Biographical Info and they will appear here.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.